Welcome to my blog :)

rss

Rabu, 25 Agustus 2010

PUASA PERTENGAHAN BULAN


Assalamualaikum WRB

Segala puji hanya milik Dzat yang Maha Kekal lagi abadi, yang menganugrahi kita nikmat Iman dan Islam yang tidak ternilai, Kepunyaan Allah-lah segala apa yang ada di langit dan di bumi. Dan walaupun seorang mahluk melahirkan apa yang ada di dalam hatinya atau pun menyembunyikannya, niscaya Allah swt akan membuat perhitungan dengan perbuatan tersebut. Maha Suci Allah yang tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.

Shalawat dan salam senantiasa kita kirimkan kepada Nabi yang kita cintai, yang kita contoh segala amal perbuatannya, Nabi yang kita rindukan perjumpaan dengannya beserta ahli keluarga beliau serta para sahabat r.anhum dan ummat seluruhnya yang mempertahankan sunnah-sunnah baginda Rasulullah hingga hari kiamat.

Saudaraku Seiman, Ibadah puasa adalah ibadah yang dikerjakan dengan berlapar dan berdahaga sepanjang hari yaitu sejak terbitnya fajar sodiq (masuk waktu Subuh) hingga terbenamnya matahari (masuk waktu Maghrib). Antara hikmah dan faedah ibadah puasa ialah menginsafkan diri bahawa kita pada hakikatnya adalah makhluk yang dhaif yang perlu sentiasa menghampirkan diri dan beribadah kepada Allah s.w.t. serta mengharapkan limpah kurnia-Nya.

Hikmah berpuasa.
Tanda bersyukur kepada Allah s.w.t. atas limpah kurnia nikmatNya yang tidak terhingga, juga Mendidik nafsu ammarah (yang lebih banyak mengajak kepada keburukan) agar berubah menjadi nafsu lawwamah dan seterusnya meningkat kepada nafsu mutmainnah yakni nafsu yang tenang tenteram, bersedia menjunjung titah perintah Allah s.w.t.
Melatih dan mendidik jiwa supaya mempunyai sifat kasihan belas terhadap orang-orang yang susah menderita dan kurang bernasib baik kehidupan mereka.
Membersihkan diri daripada sifat-sifat mazmumah (keji) seperti tamak, sombong, hasad dengki dan lain-lain lagi.
Mendidik jiwa supaya bersifat sabar, tahan menanggung kesusahan dan pelbagai cabaran dalam menempuh perjuangan hidup.
Memperolehi kecerdasan akal dan fikiran sebagaimana disebut dalam satu riwayat maksudnya: "Orang yang lapar perutnya itu tajamlah fikirannya dan teranglah hatinya."
Oleh kerana sangat besar faedah dan manfaatnya ibadah puasa kepada kita, maka selain puasa yang wajib pada bulan Ramadhan, ada lagi puasa-puasa sunat yang elok dilakukan sepanjang tahun yaitu seperti yang akan disebutkan.

Puasa pada hari Putih (13,14 dan 15 bulan Islam)
Diriwayatkan daripada Jarir r.a. daripada Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud: "Berpuasa tiga hari pada setiap bulan adalah puasa sepanjang tahun yaitu puasa pada hari-hari putih - pada hari 13,14 dan 15 (bulan Qamariyah)." (Riwayat al-Nasai dengan sanad yang sohih).

Alhamdulillah hari ini tanggal 25 April 2010 Masehi jatuh pada 11 jamadil awal 1431 Hijriah, Insya Allah lusa tgl 27,28,29 April kita siap untuk Puasa pada hari Putih (13,14 dan 15 bulan Islam)..Dari Jarir r.anhu Sabda Rasulullah SAW: "Berpuasa tiga hari pada setiap bulan adalah puasa sepanjang tahun yaitu puasa pada hari-hari putih pada hari 13,14 dan 15 (bulan Qamariyah)." (Riwayat al-Nasai dengan sanad yang sohih).

Selain puasa putih ada juga puasa yang kita kenal juga dengan nama "Puasa Nabi Daud" yaitu puasa sehari dan berbuka sehari seperti yang diriwayatkan ketika ada sahabat yang bertanya akan kemampuan ia berpuasa.

Hadits daripada Abdullah bin 'Amru ibnu al-'As r.a. bahawasanya Nabi Muhammad s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Telah sampai berita kepadaku bahwa anda berpuasa pada waktu siang dan berjaga (kerana beribadah) waktu malam. Jangan buat demikian kerana untuk jasadmu atas dirimu ada habuan, untuk matamu atas dirimu ada habuan dan untuk isterimu ada habuan. Puasalah dan berbukalah. Puasa tiga hari pada setiap bulan, maka dengan demikian anda mendapat pahala sepanjang tahun." Aku berkata: " Wahai Rasullullah, aku mempunyai kekuatan (keupayaan untuk berpuasa). Sabda Baginda Rasullullah s.a.w. "Maka berpuasalah puasa NabiDaud a.s. iaitu berpuasalah sehari dan berbuka sehari." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Maka untuk beramalpun Allah swt memperingatkan kita bukan hanya dengan quantity atau banyaknya amal tetapi juga yang berkualitas disisi Allah swt. Bagaimana kita beramal sesuai dengan contoh Baginda Rasulullah saw.

"supaya Dia menguji kamu, siapa diantara kamu yang lebih baik amalnya.Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun" (Q.S Al-Mulk 2).

Dalam mencari pahala puasa sunnat, jangan bertepatan hari-hari yang diharamkan berpuasa yaitu:

Tanggal 1 syawal (HARI RAYA IDUL FITRI)
10 Zulhijjah (HARI RAYA IDUL ADHA) HARI-HARI TASYRIQ: 11, 12 DAN 13 ZULHIJJAH
Hari Syak mungkin awal puasa (30 SYA'ABAN)
Selepas 15 sy'ban jika bukan puasa Qadha atau nasar atau tiada hubungan dengan hari-hari sebelumnya, atau bukan hari yang biasa berpuasa.
Puasa sunnat bagi wanita tanpa izin suami (Jika suami tidak bermukim)

Ada juga puasa yang dimakhruhkan

Puasa orang yang sakit keras
Puasa orang yang lanjut usia
Puasa wanita hamil
Puasa Mushafir
Puasa pada hari arafah bagi yang mengerjalan Haji
Puasa tunggal (hari sabtu saja atau hari jumat saja)
Puasa sepanjang tahun (Sepanjang masa)

Niat puasa tidak semestinya dilafaskan dalam bahasa arab, Insya Allah niat dalam hati saja sebelum terlewat waktu subuh.

"Aku bersumpah dengan hari kiamat, dan aku bersumpah dengan jiwa yang amat menyesali dirinya sendiri" (Q.S Al Qiyamah 1-2

Ulama tafsir kita menafsirkan surah Al-Qiyamah ini bahwa nantinya di akhirat orang yang beramalpun akan menyesal karena mengapa dulunya (di dunia) ia tidak beramal dengan amal sebanyak-banyaknya. maka Alhamdulillah kita yang masih hidup ini bagaimana dalam setiap nafas dan gerakan kita bernilai pahala disisi Allah swt hingga tidak ada penyesalan nantinya.

..Subhanallah wabihamdihi Subhanakallahumma wabihamdika AsyaduAllahilaha illa Anta Astagfiruka wa'atubu Ilaik Wassalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..

1 komentar:

Anonim mengatakan...

amieeeennnnn...

Posting Komentar